Τρίτη, 10 Ιουνίου 2008

Νέοι δρόμοι και τσιμέντο ή ποιότητα ζωής στην πόλη;



Κυκλοφοριακό πρόβλημα:
Νέοι δρόμοι και τσιμέντο ή ποιότητα ζωής στην πόλη;


ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ


Στις 31-5-08, δύο ημέρες πριν από την παρουσίαση του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι της Αττικής» από τον Υπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, διοργανώθηκε Εκδήλωση - Συζήτηση από την Πρωτοβουλία Κατοίκων Καισαριανής στην πλατεία της πόλης μας γύρω από το -κρίσιμο και εξαιρετικά επίκαιρο όπως αποδείχθηκε- ερώτημα : «Νέοι δρόμοι και τσιμέντο ή ποιότητα ζωής στην πόλη;»


Kατά τη διάρκεια της εκδήλωσης – συζήτησης διαμορφώθηκαν οι παρακάτω θέσεις και προτάσεις της Πρωτοβουλίας:


Η πολιτική ιεράρχησης του Ι.Χ. ως αγαθού πρώτης κοινωνικής προτεραιότητας και η ικανοποίηση των αυξανόμενων αναγκών του με συνεχείς επεκτάσεις του οδικού δικτύου αποτελεί διαχρονικό πολιτικό σκάνδαλο που βαραίνει τόσο την πολιτική εξουσία όσο και την τοπική αυτοδιοίκηση. Στους νέους οδικούς άξονες σύντομα επέρχεται κορεσμός και ανακύπτει εκ νέου η «ανάγκη» νέων οδικών έργων. Στη δίνη αυτού του φαύλου κύκλου βρέθηκε και η Καισαριανή. Πριν ακόμα τη διάνοιξη των λεωφόρων, η οικιστική έκρηξη και η συνακόλουθη αύξηση των Ι.Χ. σάρωσαν τις γειτονιές της πόλης. Η Αττική οδός και η νότια επέκταση της περιφερειακής Υμηττού, που παρουσιάστηκαν ως διέξοδοι, έφεραν -και πολύ περισσότερο θα φέρουν- τεράστιο κύμα διερχόμενων αυτοκινήτων.


Η μετακίνηση έχει γίνει δοκιμασία για τους για τους κατοίκους σε μία πόλη όπου το σύνολο σχεδόν του δημόσιου χώρου εξυπηρετεί – σε κίνηση ή σε στάθμευση – την πλημμυρίδα των οχημάτων.


Στις 2-6-2008 ανακοινώθηκε από το Υ.(Π.ΕΧΩ.)Δ.Ε. ο προγραμματισμός για το νέο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της Αττικής. Αποτελείται από τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, μήκους 14,5 χλμ., τη Σήραγγα Υμηττού, μήκους 3,5 χλμ, με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της 7,5 χλμ., τον οδικό Άξονα Μεσογείων – Ραφήνας, μήκους 17,0 χλμ., τον οδικό Άξονα Μεσογείων – Αγ. Μαρίνας, μήκους 11,5 χλμ., την ολοκλήρωση του Άξονα Σταυρού – Ραφήνας, σε μήκος άλλων 2,9 χλμ. Και την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 1,4 χλμ.


Με τις νέες εξαγγελίες του Υ.(ΠΕ.ΧΩ.)Δ.Ε. για την Καισαριανή όπως και για όλες τις περιοχές του λεκανοπεδίου και το δάσος του Υμηττού, ξημερώνει μαύρη μέρα.


Η κατασκευή ενός τέτοιου δικτύου αυτοκινητοδρόμων θα προκαλέσει οικολογική καταστροφή στον Υμηττό που είναι ένας από τους τελευταίους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου στην Αττική. Μια τέτοια διάσταση δεν μπορεί να αγνοηθεί λίγους μήνες μετά τις εκτεταμένες πυρκαγιές του τελευταίου καλοκαιριού γιατί σχετίζεται με στοιχειώδεις όρους διαβίωσης και υγείας για τον καθένα μας.


Ο Υμηττός από χώρος ελεύθερος - ανοιχτός σε όλους τους κατοίκους της περιοχής γίνεται μια υπό «οικονομική αξιοποίηση» έκταση. Είναι γνωστό ότι η κατασκευή δρόμων ταχείας κυκλοφορία συνοδεύεται από νέες οικιστικές επεκτάσεις και αλλαγές στη χρήση γης. Με άλλα λόγια, ο Υμηττός από χώρο κοινωνικής συνεύρεσης και αναψυχής θα μετατραπεί σε χώρο επιχειρηματικής δραστηριότητας.


Οι επιπτώσεις στον πολεοδομικό ιστό της πόλης μας αλλά και όλων των άλλων περιοχών είναι τεράστιες. Η ήδη βεβαρημένη Καισαριανή θα αποτελέσει και πάλι την ελκυστικότερη περιοχή για τη σύνδεση με το κέντρο. Δηλαδή θα συγκεντρώνει την κίνηση από όλες τις περιοχές Ελληνικού, Αργυρούπολης, Ηλιούπολης, Γλυφάδας, Βούλας, Βουλιαγμένης, Βάρκιζας, αλλά και πιθανό και το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης του αεροδρομίου Σπάτων και όλων των γύρω περιοχών μέσω της σήραγγας που θα καταλήγει στον κόμβο στο στρατόπεδο Σακέτα (Βύρωνας). Πρόκειται για κυκλοφοριακό φόρτο χιλιάδων οχημάτων την ημέρα, τον οποίο καμία υπογειοποίηση ή άλλο οδικό έργο δεν μπορεί να καλύψει.


Οι οδικοί άξονες θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο Σύμπραξης Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) το οποίο σημαίνει ότι παραχωρείται στην κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου το δικαίωμα εκμετάλλευσης των έργων ως αντάλλαγμα για την κατασκευή τους. Με άλλα λόγια, ο δρόμος δεν θα αποτελεί μια δημόσια υποδομή αλλά μια ακόμη κερδοφόρα επένδυση (όπως η Αττική οδός) όπου ο κάθε εργαζόμενος θα καλείται να καταβάλει ένα διόλου ευκαταφρόνητο αντίτιμο για να τον χρησιμοποιήσει. Το στοιχείο αυτό απογυμνώνει τους όποιους ισχυρισμούς έχουν επικαλεστεί κατά καιρούς δημοτικές αρχές και υπουργεία για την κατασκευή αυτών των έργων.


Η πρόταση του Δημάρχου Καισαριανής για υπογειοποίηση του δρόμου της Πανεπιστημιούπολης, ως λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η πόλη και που αναμένεται να επιδεινωθεί ραγδαία μετά την ολοκλήρωση των νέων οδικών αξόνων στερείται κάθε λογικής διότι:


1. Ακόμη και αν κατασκευαζόταν υπόγειο έργο, αυτό σε λίγα χρόνια (πόσο μάλλον τώρα που φαίνεται ότι θα καταλήγει και μέρος της κίνησης του αεροδρομίου) δεν θα μπορούσε να καλύψει τον όγκο των οχημάτων και λογικά αυτά θα χρησιμοποιούσαν την Εθν. Αντιστάσεως.


2. Η κατασκευή ενός τέτοιου έργου με τη μέθοδο εκσκαφής και επίχωσης και τη δημιουργία ανισόπεδων ημικόμβων, θα είχε ως συνέπειες την κοπή εκατοντάδων δέντρων, τη διακοπή του πάρκου της Πανεπιστημιούπολης με αυτό της Καισαριανής και την τεράστια όχληση από την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην απόληξή του, από την κάτω πύλη της πανεπιστημιούπολης(στο σημείο αυτό κατασκευάζεται σήμερα έργο ανάπλασης στην Τσάφου) μέχρι και την περιοχή του ξενοδοχείου Κάραβελ και του Νοσοκομείου Συγγρού (εκεί βρίσκεται το άλσος των Ιλισίων και ο χώρος πρασίνου στην οδό Διοχάρους που απειλούνται και από την κατασκευή πολυώροφου γκαράζ).


Τελικά η κατασκευή αυτού του δικτύου νέων αυτοκινητόδρομων δε συμβάλλει στην επίλυση των ήδη υπαρχόντων σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων στην Καισαριανή γιατί ούτε οι δημοτικές αρχές ούτε οι κυβερνήσεις ασχολήθηκαν ουσιαστικά με αυτά.
Αντίθετα, τα κυκλοφοριακά προβλήματα διογκώνονται λόγω της πολιτικής -που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες- ενίσχυσης και πριμοδότησης του Ι.Χ. αυτοκινήτου σε σχέση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.


Αν πραγματικά θέλαμε να σκιαγραφήσουμε μια λύση για τα κυκλοφοριακά προβλήματα, η κατεύθυνση προφανώς θα έπρεπε να είναι στην ενίσχυση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς από τους κατοίκους, η ανάπτυξη πιο αξιόπιστου και μεγάλου δικτύου ΜΜΜ και όχι μια «λύση» που το μόνο πρόβλημα που λύνει είναι αυτό της αποδοτικής επένδυσης κεφαλαίων από τις επιχειρήσεις.


Σε αυτή την κατεύθυνση διεκδικούμε



· Την αναδιοργάνωση του δικτύου κυκλοφορίας της πόλης με τη δημιουργία δικτύου κυκλοφορίας πεζών, το οποίο να εξασφαλίζει την άνετη και ασφαλή πρόσβαση των κατοίκων στα κεντρικά σημεία και τις βασικές λειτουργίες της πόλης (σχολεία, πλατείες, χώρους άθλησης, πάρκα, Δημαρχείο, Σκοπευτήριο κ.λπ.) και τον περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στις περιοχές κατοικίας. Για την αναδιοργάνωση έχει διαμορφωθεί σχετικό σχέδιο – πρόταση.

· Την κατασκευή όλων των πεζοδρομίων της Εθνικής Αντιστάσεως έτσι ώστε να υπάρχει αξιοπρεπής και ασφαλής πρόσβαση από όλους τους κατοίκους. Υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο -πρόταση διαμόρφωσης, στο οποίο σε κάθε γωνία πεζοδρομίου δημιουργούνται ράμπες και δεν επιτρέπεται η στάθμευση των αυτοκινήτων. Το κόστος για την κατασκευή ΟΛΩΝ των διασταυρώσεων της Εθνικής Αντιστάσεως είναι περίπου 150.000€ (τελική τιμή). Δηλαδή με τα μισά από ό,τι κοστίζει ένα καινούριο διαμέρισμα στην Καισαριανή μεταμορφώνεται η πόλη.


· Την αύξηση της συχνότητας των ΜΜΜ που εξυπηρετούν την Καισαριανή.


· Την εξυπηρέτηση της πόλης μας από μέσα σταθερής τροχιάς.


· Την ενθάρρυνση εναλλακτικών και φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μετακίνησης.



Συμμετέχουμε στις κινητοποιήσεις μαζί με, κινήσεις, πρωτοβουλίες και κατοίκους των Δήμων του Λεκανοπεδίου που παλεύουν ενάντια στα σχέδια του κατασκευαστικού κεφαλαίου και του Υ(ΠΕΧΩ)ΔΕ που επιχειρούν να καταστρέψουν το δάσος και να μετατρέψουν σε εφιάλτη τις συνθήκες ζωής μας.


Καλούμε το Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο να πάρουν θέση ενάντια στην κατασκευή των νέων αυτοκινητοδρόμων και να προχωρήσουν ως έχουν υποχρέωση σε ενέργειες ενίσχυσης της κυκλοφορίας πεζών και Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έναντι του Ι.Χ

Δεν υπάρχουν σχόλια: