Κυκλοφοριακό πρόβλημα:
Νέοι δρόμοι και τσιμέντο ή ποιότητα ζωής στην πόλη;
Στις 31-5-08, δύο ημέρες πριν από την παρουσίαση του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι της Αττικής» από τον Υπουργό (ΠΕ.ΧΩ.)Δ.Ε, διοργανώθηκε εκδήλωση - συζήτηση από την Πρωτοβουλία Κατοίκων Καισαριανής στην πλατεία της πόλης μας γύρω από το - κρίσιμο και εξαιρετικά επίκαιρο όπως αποδείχθηκε - ερώτημα : «Νέοι δρόμοι και τσιμέντο ή ποιότητα ζωής στην πόλη;»
Kατά τη διάρκεια της εκδήλωσης – συζήτησης διαμορφώθηκαν οι προτάσεις της Πρωτοβουλίας:
Η πολιτική εξουσία και η τοπική αυτοδιοίκηση ιεράρχησαν το Ι.Χ. ως αγαθό πρώτης κοινωνικής προτεραιότητας και ικανοποιούν τις αυξανόμενες ανάγκες του με συνεχείς επεκτάσεις του οδικού δικτύου. Στους νέους οδικούς άξονες σύντομα επέρχεται κορεσμός και ανακύπτει εκ νέου η «ανάγκη» νέων οδικών έργων. Στη δίνη αυτού του φαύλου κύκλου βρέθηκε και η Καισαριανή. Πριν ακόμα τη διάνοιξη των λεωφόρων, η οικιστική έκρηξη και η συνακόλουθη αύξηση των Ι.Χ. σάρωσαν τις γειτονιές της πόλης. Η Αττική οδός και η νότια επέκταση της περιφερειακής Υμηττού, που παρουσιάστηκαν ως διέξοδοι, έφεραν -και πολύ περισσότερο θα φέρουν- τεράστιο κύμα διερχόμενων αυτοκινήτων.
Η μετακίνηση έχει γίνει δοκιμασία για τους κατοίκους σε μία πόλη όπου το σύνολο σχεδόν του δημόσιου χώρου εξυπηρετεί – σε κίνηση ή σε στάθμευση – την πλημμυρίδα των οχημάτων.
Στις 2-6-2008 ανακοινώθηκε από το Υ.(ΠΕ.ΧΩ.)Δ.Ε. ο προγραμματισμός για το νέο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της Αττικής. Αποτελείται από τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, μήκους 14,5 χλμ., τη Σήραγγα Υμηττού, μήκους 3,5 χλμ, με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της 7,5 χλμ., τον οδικό Άξονα Μεσογείων – Ραφήνας, μήκους 17,0 χλμ., τον οδικό Άξονα Μεσογείων – Αγ. Μαρίνας, μήκους 11,5 χλμ., την ολοκλήρωση του Άξονα Σταυρού – Ραφήνας, σε μήκος άλλων 2,9 χλμ. και την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 1,4 χλμ.
Με τις νέες εξαγγελίες του Υ.(ΠΕ.ΧΩ.)Δ.Ε. για την Καισαριανή όπως και για όλες τις περιοχές του λεκανοπεδίου και το δάσος του Υμηττού, ξημερώνει μαύρη μέρα.
Η κατασκευή ενός τέτοιου δικτύου αυτοκινητοδρόμων θα προκαλέσει οικολογική καταστροφή στον Υμηττό που είναι ένας από τους τελευταίους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου στην Αττική. Μια τέτοια διάσταση δεν μπορεί να αγνοηθεί λίγους μήνες μετά τις εκτεταμένες πυρκαγιές του τελευταίου καλοκαιριού γιατί σχετίζεται με στοιχειώδεις όρους διαβίωσης και υγείας των κατοίκων.
Ο Υμηττός από χώρος ελεύθερος - ανοιχτός σε όλους τους κατοίκους της περιοχής γίνεται μια υπό «οικονομική αξιοποίηση» έκταση. Είναι γνωστό ότι η κατασκευή δρόμων ταχείας κυκλοφορίας συνοδεύεται από νέες οικιστικές επεκτάσεις και αλλαγές στη χρήση γης. Με άλλα λόγια, ο Υμηττός από χώρο κοινωνικής συνεύρεσης και αναψυχής θα μετατραπεί σε χώρο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Οι επιπτώσεις στον πολεοδομικό ιστό της πόλης μας αλλά και όλων των άλλων περιοχών είναι τεράστιες. Η ήδη βεβαρημένη Καισαριανή θα αποτελέσει και πάλι την ελκυστικότερη περιοχή για τη σύνδεση με το κέντρο. Δηλαδή θα συγκεντρώνει την κίνηση από όλες τις περιοχές Ελληνικού, Αργυρούπολης, Ηλιούπολης, Γλυφάδας, Βούλας, Βουλιαγμένης, Βάρκιζας, αλλά και πιθανό και το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης του αεροδρομίου Σπάτων και όλων των γύρω περιοχών μέσω της σήραγγας που θα καταλήγει στον κόμβο στο στρατόπεδο Σακέτα (Βύρωνας). Πρόκειται για κυκλοφοριακό φόρτο χιλιάδων οχημάτων την ημέρα, τον οποίο καμία υπογειοποίηση ή άλλο οδικό έργο δεν μπορεί να καλύψει.
Οι οδικοί άξονες θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο Σύμπραξης Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) το οποίο σημαίνει ότι παραχωρείται στην κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου το δικαίωμα εκμετάλλευσης των έργων ως αντάλλαγμα για την κατασκευή τους. Με άλλα λόγια, ο δρόμος δεν θα αποτελεί δημόσια υποδομή αλλά μια ακόμη κερδοφόρα επένδυση για το κατασκευαστικό κεφάλαιο, όπως η Αττική οδός, όπου ο εργαζόμενος θα καλείται να καταβάλει αντίτιμο για να τον χρησιμοποιήσει.
Η απόφαση της δημοτικής αρχής της Καισαριανής να ζητήσει την υπογειοποίηση του δρόμου στην Πανεπιστημιούπολη δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης που οφείλεται στην πολιτική επιλογή ενίσχυσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου σε σχέση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, και το οποίο αναμένεται να επιδεινωθεί ραγδαία μετά την κατασκευή των νέων αυτοκινητοδρόμων.
Ενώ η δημοτική αρχή δεν λέει κουβέντα για το έγκλημα που συντελείται με την επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού και δεν εναντιώνεται σε αυτό μαζί με όσους κινητοποιούνται, ζητά να «αντισταθμίσει» τις επιπτώσεις της με την κατασκευή ενός ακόμη αυτοκινητοδρόμου.
Ακόμη και αν κατασκευαζόταν υπόγειο έργο, σε λίγα χρόνια που θα καταλήγει διαμέσου της Αττικής οδού και μέρος της κίνησης από την Ανατολική Αττική και τα νότια προάστια, δεν θα μπορεί να καλύψει τον όγκο των οχημάτων. Το αποτέλεσμα θα είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην απόληξή του από την κάτω πύλη της Πανεπιστημιούπολης, όπου κατασκευάζεται έργο εισόδου-εξόδου των αυτοκινήτων στην οδό Τσάφου μέχρι και την περιοχή του ξενοδοχείου Κάραβελ και του Νοσοκομείου Συγγρού στο άλσος των Ιλισίων και τον χώρο πρασίνου στην οδό Διοχάρους που ήδη απειλούνται και από κατασκευή πολυώροφου γκαράζ. Η συμφόρηση που θα προκληθεί θα αυξήσει ξανά την κίνηση των αυτοκινήτων στους δρόμους και ιδιαίτερα στην Εθνικής Αντιστάσεως.
Η κατασκευή ενός τέτοιου έργου με τη μέθοδο εκσκαφής και επίχωσης και τη δημιουργία ανισόπεδων ημικόμβων θα έχει ως επίπτωση την κοπή εκατοντάδων δέντρων και την πλήρη διακοπή της συνέχειας των πάρκων της Πανεπιστημιούπολης και της Καισαριανής.
Αν πραγματικά θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα, η κατεύθυνση είναι η ενίσχυση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς(ΜΜΜ) από τους κατοίκους, η ανάπτυξη πλήρους και αξιόπιστου δικτύου ΜΜΜ. Δεν μπορεί, λοιπόν, να αποτελεί λύση η κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων, που εξυπηρετεί το κατασκευαστικό κεφάλαιο και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε και διεκδικούμε:
· Την αναδιοργάνωση του δικτύου κυκλοφορίας της πόλης με τη δημιουργία δικτύου κυκλοφορίας πεζών, το οποίο να εξασφαλίζει την άνετη και ασφαλή πρόσβαση των κατοίκων στα κεντρικά σημεία και τις βασικές λειτουργίες της πόλης (σχολεία, πλατείες, χώρους άθλησης, πάρκα, Σκοπευτήριο) και τον περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στις περιοχές κατοικίας.
· Την κατασκευή όλων των πεζοδρομίων της Εθνικής Αντιστάσεως έτσι ώστε να υπάρχει αξιοπρεπής και ασφαλής πρόσβαση από όλους τους κατοίκους. Σε κάθε γωνία πεζοδρομίου δημιουργούνται ράμπες και δεν επιτρέπεται η στάθμευση των αυτοκινήτων. Το κόστος για την κατασκευή όλων των διασταυρώσεων της Εθνικής Αντιστάσεως δεν υπερβαίνει τα 150.000€.
· Την αύξηση της συχνότητας των ΜΜΜ που εξυπηρετούν την Καισαριανή.
· Την εξυπηρέτηση της πόλης μας από μέσα σταθερής τροχιάς.
· Την ενθάρρυνση εναλλακτικών και φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μετακίνησης.
Συμμετέχουμε στις κινητοποιήσεις μαζί με κινήσεις, πρωτοβουλίες και κατοίκους του Λεκανοπεδίου που παλεύουν ενάντια στα σχέδια του κατασκευαστικού κεφαλαίου και του Υ(ΠΕΧΩ)ΔΕ που επιχειρούν να καταστρέψουν το δάσος και να μετατρέψουν σε εφιάλτη τις συνθήκες ζωής μας
16/06/2008
16/06/2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου